جهت پشتیبانی یا سفارش طرح توجیهی از طریق واتساپ با این شماره هماهنگ کنید

هزینه و درآمد پرورش قارچ دکمه ای در سال 1403 + طرح توجیهی

دسته بندی :مقالات stoo 164573

آیا پرورش قارچ یک کار سودآوری است ؟

بزارید با یک سوال شروع کنیم. و بعد هزینه و درآمد پرورش قارچ دکمه ای  رو محاسبه میکنیم. بنظر شما مثلا یک فست فودی سودآور هست یا نه؟ یا یک میوه فروشی یا یک سوپر مارکتی آیا کار پرسودی هست یا نه ؟ من نمیدونم نظر شما چیه ولی میتونم حدث بزنم نظرتون مثبت هست و هر کدمتون یک مثال دارید از دوستان و آشنایان که مثلا فلانی از یک فست فودی کوچیک شروع کرد و بعد اون ملک رو خرید و بعد شعبات بیشتری زد و الان کلی کسب و کارش رو توسعه داد.در بحث میوه فروشی و غیره… باز هم بیشتر ما نظر مثبتی داریم نسبت به این کسب و کارها. خیلی از شما هم نظر منفی دارید به یکی از این کسب و کارها که مثلا فلانی با وام و بدهی و … این کسب و کار رو شروع کرد و بعد ورشکسته شد و کلی بدهکار شد.

چند وقت بیش یکی از کاربران عزیز این سایت ایمیل فرستاد که تونست طی چند دوره سالن های پرورش خود رو دو برابر کنه. خب اگر سودی در این کار نبود چطور این دوست عزیز تونست کسب و کار خودشو توسعه بده.

و برعکسش میتونم نمونه بیارم افرادی میرن وام میگیرن یا از کسی قرض میکنن و میان بدون آگاهی و تجربه کافی و بدون این که بدونن چه هزینه های پیش روی آنها هست وارد این کسب و کار میشن و بعد حتی به اصل سرمایه خود هم نمیرسن و این هم فرقی نمی کنه که در چه کسب و کاری باشن بخواد پرورش قارچ باشد یا پرورش ماهی و یا گلخانه صیفیجات .پس لطفا کمی ریشه ای به این مسائل نگاه کنیم

مقدار برداشت از هر متر مربع چقدر است ؟

در هر دوره کشت بین 2 تا در نهایت 5 بار امکان برداشت محصول وجود دارد. طبق تحلیل آمار رسمی و همچنین گفته فعالان این حوزه، از هر مترمربع، در مجموع، در هر دوره کشت، حدود 50 تا 70 کیلوگرم محصول قابل برداشت است. یعنی از 100 متر مربع حدود 7تن. نمودار مقابل تغییرات متوسط برداشت از هر مترمربع سطح زیرکشت قارچ در کشور را نشان می دهد. یک فعال این حوزه هم می گوید که از سالن 100 متری خود در برداشت های اول-که محصول بیشتری می دهد- بیش از 2.5 تن محصول برداشت کرده است که با لحاظ 3بار برداشت، در مجموع حدود 7.5 تن محصول عاید  صاحب سالن 100 متری خواهد شد. معمولا میزان باردهی در برداشت های سوم به بعد اندک است و توجیه ندارد. به همین دلیل بعد از این دوره، کمپوست و خاک عوض شده و دوره کشت جدیدی طرح ریزی می شود.

آیا میتونم به پرورش قارچ بعنوان شغل اول حساب کنم ؟

من اعتقادم اینکه وقتی وارد کسب و کاری بشید باید بعنوان شغل اول به اون نگاه کنید.هستن کسانی که بعنوان شغل دوم به پرورش قارچ پرداختند و توی کارشون موفق هستن.ولی اگر بخوایم نتیجه خوبی بگیریم باید تمام تمرکزمون رو بزاریم.

چند درصد سود خالص عایدم میشود؟

حالا با یک حساب و کتاب ساده، می توانید میزان دخل این کار را هم به دست آورید. البته قیمت محصول در بازار نوسانی است و ممکن است نتوان قیمت خرید سرراستی اعلام کرد. اما فرض می کنیم که بتوانید محصول را به قیمت هر کیلوگرم  35هزار تومان به فروش برسانید. در این صورت 7تن محصول شما245  میلیون تومان درآمد ایجاد می کند. از این میزان حدود 100 میلیون تومان هزینه های جاری بوده است که علاوه بر جبران این هزینه ها، به اندازه بیش از 60 درصد آن، سود خالص عایدتان خواهد شد. البته همیشه باید در محاسبات اقتصادی، درصدی ضایعات، درصدی بابت فروش نرفتن و همچنین هزینه ها و درآمدهای غیرمترقبه را در نظر بگیرید تا غافلگیر نشوید. محاسبات انجام شده در این جا، به صورت میانگین و بر اساس آمار متعارف است تا یک دید اقتصادی کلی به علاقه مندان بدهد.

راه های فروش قارچ

به طور کلی پرورش دهندگان می توانند محصولات تولیدی خود را از ۳ راه به فروش برسانند:

۱-پیدا کردن بازار فروش محلی

اگر در زمینه بازاریابی و فروش محصول تجربه خوبی دارید، محصولات را به صورت مستقیم به فروش برسانید که به آن پخش مویرگی گفته می شود سود حاصله از پرورش قارچ در فروش مستقیم همیشه بیشتر است عرضه مستقیم بار به میادین و یا فروش به سوپرمارکت ها و

فروشندگان لوازم فست فود و فروشندگان فست فود. اگر مقدار محصول تولید شده در حد کمتری است می توانید با سوپری محل قرارداد ببندید ولی در مقیاس بیشتر می بایست بازار فروش بزرگتری را پیدا کنید.

۲- فروش قارچ به صورت عمده

خریداران عمده محصولات کشاورزی و انواع قارچ، دلالان و ویزیتورها هستند. ویزیتورها همیشه آماده خرید محصولات سالن پرورش قارچ هستند و حتی خود برای خرید اقدام می کنند. در این مورد نیازی به بازاریابی های معمول نیست و همه کارها توسط این افراد انجام می

شود. رایج ترین راه برای فروش یکجای محصول قارچ، فروش به دلالان است که البته یک مشکل جدی دارد. دلالان همیشه قیمت خرید کمتری را پرداخت می کنند ولی مشتری دائمی همه تولیدات قارچ هستند. برای همین توصیه می شود که همزمان محصول خود را هر چقدر هم محدود باشد به چند نفر بفروشید.

۳- صادرات قارچ

با توجه به فضای افزایش نرخ ارز و نگرانی مردم از افزایش هزینه های زندگی، بر عکس برای تولید کنندگان قارچ موقعیت بسیار خوبی پیش آمده تا از این فضا نهایت استفاده را ببرند و در حال حاضر که در حال نگارش این مقاله هستیم صادرات قارچ رونق بسیار خوبی گرفته

است و تولید کننده های بزرگ و کوچک با هم و با همکاری هم، بار صادرات قارچ را به کشورهای همسایه مثل عراق و امارات و کویت و قطر و حتی روسیه را تامین می کنند و ظرف این ده سال گذشته فضا به این خوبی برای صادرات قارچ فراهم نبوده است.

در حالی­که تولید یک شغل در کشور هزینه ای معادل یک میلیارد تومان را به دولت تحمیل می کند با یک سالن پرورش قارچ به ظرفیت ۲۵ تن حداقل ۳ شغل دائمی به صورت مستقیم ایجاد می شود و شما بفرمایید در کدام رشته از صنعت و کشاورزی یا صنف خدمات چنین امکانی وجود دارد.

تجهیزات و هزینه بر درآمد پرورش قارچ دکمه ای در یک سالن  ۴۰ متری با ظرفیت ۴ تن کمپوست

ما در این قسمت تجهیزات و هزینه های ثابت یک سالن ۴۰ متری را برای شما به ترتیب بیان می کنیم.

تجهیزاتحدود قیمت
قفسه بندیحدود 12 الی 15 میلیون تومن
رطوبت ساز پروانه ایحدود 6 میلیون تومن
کولر آبی 3000 (برای فصول گرم)4 میلیون و پونصد
بخاری (برای فصول سرد)2 میلیون تومن
دماسنج محیطی و قلمی (برای کمپوست)700 هزاز تومن
رطوبت سنج200 هزار تومن
اگزوز خروجی یا فن تهویه1 میلیون و پونصد تومن
اسپره دستی و سم پاش400 هزار تومن
چکمه،لگن و روپوش700 هزار تومن
سایر هزینه ها2 میلیون تومن
جمع هزینه های ثابت : 325 میلیون تومن

 طرح توجیهی پرورش قارچ دکمه ای سالن ۱۰۰ متری (۱۴۰۲)

طرح توجیهی پرورش قارچ دکمه ای سالن 40 متری سال 1403

در طرح توجیهی قارچ دکمه ای تمامی براوردهای مالی و هزینه بر درآمد پرورش قارچ دکمه ای از شروع این کسب و کار، یعنی از سال 1403 تا چند سال آینده تمامی هزینه ها، براوردها و …  پیش بینی میشود. آنچه در طرح توجیهی قارچ دکمه ای در جداول مختلف مورد محاسبه قرار گرفته شده است به شرح زیر می باشد:

  1. معرفی پروژه
  2. خلاصه گزارش
  3. بررسی فنی طرح
  4. مشخصات زمین
  5. ساختمان سازی و محوطه سازی
  6. ماشین آلات و وسایل نقلیه
  7. تاسیسات عمومی و تجهیزات
  8. لوازم مورد نیاز هربخش
  9. برق، آب، سوخت مصرفی
  10. براورد هزینه تعمیرات و نگهداری
  11. براورد حقوق و دستمزد نیروی انسانی
  12. برآورد هزینه ثابت و متغیر
  13. برآورد سرمایه درگردش سه ماه
  14. نحوه سرمایه گذاری کل
  15. جمع کل سرمایه گذاری
  16. برآورد هزینه استهلاک پس از اجرای توسعه
  17. هزینه جاری سالیانه
  18. قیمت فروش محصولات و خدمات
  19. محاسبه نقطه سر به سر
  20. برآورد هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی
  21. پیش بینی مالی طرح
  22. دوره بازگشت سرمایه

جهت مشاوره با مهندس شکیبا مبلغ 500 تومن را به شماره کارت 6037997446656275 بنام (صادق فریصات) واریز نماید تا تمام سوالات شما را درباره پرورش قارچ به صورت تلفنی پاسخ بدهند. شماره تماس 09916123680 مهندس شکیبا

برای اطلاع از آخرین قیمت ها و محاسبه سود و زیان و سرمایه در گردش و دوره بازگشت سرمایه و …  طرح توجیهی پرورش قارچ دکمه ای سال 1403 + آموزش گام به گام ر اتهیه کنید.هر سوالی داشتید در قسمت نظرات برامون بنویسید تا در اسرع وقت پاسختون رو دریافت کنید.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  1. زهرا محمدی گفته؛
    ۰۹:۳۳ ۱۴۰۱/۰۳/۱۹

    سلام.
    چطور میتونم طرح توجیهی پرورش قارچ دکمه ای در سال ۱۴۰۱ رو تهیه کنم؟

  2. جواد حمیدی گفته؛
    ۰۷:۴۲ ۱۴۰۱/۰۷/۱۱

    سلام با تشکر از مقاله مفیدتون میخواستم بپرسم انباری به ابعاد ۲۰ متر مربع صرفه اقتصادی داره من این کار رو شروع کنم و به تدریج گسترش بدم یا خیر به طور میانگین از این فضا من هر دوره حداکثر چند کیلو قارچ میتونم برداشت کنم ممنون از پاسخگوییتون

    • خانم مهندس شکیبا گفته؛
      ۰۷:۴۴ ۱۴۰۱/۰۷/۱۱

      سلام آقای حمیدی
      این فضا حدودا به ۱۵ میلیون سرمایه نیاز داره اگر بخواید همه چیز رو به صورت نو تهیه کنید .پس اگر چیزی رو داشته باشید از این مبلغ کسر میشه .
      در مورد میزان تولید هر ۱ تن کمپوست در شرایط نا مساعد ۲۰ درصد یعنی ۲۰۰ کیلیو قارچ و در شرایط عالی ۳۵ درصد یعنی ۳۵۰ کیلو قارچ میده که به شرایط و جزئیات کار بستگی داره .سالن شما ظرفیت ۲ تن کمپوست رو داره و حدود در هر دوره ی سه ماهه چیزی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو قارچ باید بده .
      این میزان فضا میتونه برای کسب تجربه و مهارت و یه کمک خرج عالی باشه که بعد هم با کسب تجربه ی بیشتر فضا رو هم گسترش بدید که درستش هم همینه .ولی با این گرونیها به تنهایی درآمد خوبی به حساب نمیاد .در واقع برای کسب درآمد به صورت مجزا در این کار باید به سالن ۴۰ متر به بالا فکر کتید.
      ممنون از همراهی شما وموفق باشید

  3. مصطفی جدبابادی گفته؛
    ۰۷:۴۸ ۱۴۰۱/۰۷/۱۱

    سلام خانم مهندس
    من یک طرح توجیهی پرورش قارچ دکمه با ظرفیت ۵۰ تن میخواستم برای گرفتن تسهیلات و اینکه بدو.نم سود و هزینه هام چقدر هست

    • خانم مهندس شکیبا گفته؛
      ۰۷:۵۰ ۱۴۰۱/۰۷/۱۱

      سلام وقتتون بخیر
      لطفا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۱۶۱۲۳۶۸۰ با من در ارتباط باشید تا طرح رو براتون انجام بدم

  4. فاطمه رضایی گفته؛
    ۰۷:۵۳ ۱۴۰۱/۰۷/۱۱

    با سلام یک کارگاه ۲۰۰ متری دارم به ارتفاع ۶ متر من آیا میتونم اونجا پرورش قارچ راه اندازی کنم ؟یا این‌که با توجه به ارتفاع زیاد سالن نمیشه دما ورطوبت اونجا رو کنترل کنم در این مورد راهنمایی میخواهم

  5. محمد قربانعلیزاده گفته؛
    ۰۸:۳۶ ۱۴۰۱/۰۸/۰۱

    سلام من کارم فست فود هست زیر زمین مغازه ام ۸۰ متر با ارتفاع دو متر چهل سانت هست میخوام پرورش قارچ بزنم میتونین راهنماییم کنین هزینه اش چقدر میشه برا راه اندازی ؟؟

    • stoo گفته؛
      ۱۱:۰۸ ۱۴۰۱/۰۸/۰۱

      سلام وقت بخیر مساحت شما برای پرورش مناسب هست توصیه میکنم یا ظرفیت کم شروع کنید .شما در ایتدا به یک طرح توجیهی نیاز دارید که تمام هزینه ها بصورت بروز محاسبه بشه و شامل اطلاعات فنی سالن ۸۰ متری باشه. در صورت تمایل یک طرح توجیهی با ظرفیت ۱۰ تن در دوره براتون آماده میکینم.
      لطفا با این شماره هماهنگی لازم رو انجام بدید. ۰۹۹۱۶۱۲۳۶۸۰ مهندس شکیبا

  6. میثم گفته؛
    ۱۹:۳۶ ۱۴۰۱/۰۸/۱۲

    با سلام خدمت استاد محترم.
    بنده یه زمین تو روستا دارد که میخواستم قسمتی یه از زمین رو عرض ۳ متر طول ۸ متر بسازم .
    فقط استاد محترم در مورد ارتفاع سوال داشتم چه ارتفاعی رو داشته باشیم تا بصرفه باشه.
    در ضمن چه مقدار کمپوست و چه مقدار هزینه های ثابت لازم هستش و طرح توجیهی این مقدار زمین چطور هستش‌
    یه سوال هم اینکه میشه این مقدار رو به دو قسمت تقسیم کرد تا دو مرحله مجزا کشت انجام بدیم.
    لطفا راهنمایی بفرمایین

    • stoo گفته؛
      ۰۷:۲۷ ۱۴۰۱/۰۸/۱۳

      سلام میثم عزیز
      باید در نظر داشته باشید که در اون روستا به تاسیسات مورد نیاز دسترسی داشته باشید مثل برق و آب سالم و…ارتفاع ۴ متر باشد مناسب هست چون میخوایم از قفس بندی استفاده کینم تا توجبه اقتصادی داشته باشد و اینکه زمین شما برای مجزا سازی کم هست شما میتونید با برای بهره وری بیشتر از سالن و اینکه چه مقدار کمپوست و چند طبقه قفسه بندی و چه نوع کمپوست و کلا هزینه و درآمد و مخارج در هر دوره و… را با ساخت طرح سفارشی برای متراژ زمین خود و ظرفیت تناژ تولید با شماره تماس ۰۹۹۱۶۱۲۳۶۸۰ هماهنگی لازم رو انجام بدید

  7. حسین گفته؛
    ۲۲:۳۸ ۱۴۰۱/۰۹/۱۹

    سلام قیمت کمپوست در حال حاضر تنی چند هست

  8. علیرضا گفته؛
    ۱۱:۲۶ ۱۴۰۱/۱۰/۰۲

    با سلام انباری به عرض پنج متر و طول هفت متر دارم با ارتفاع سه متر . میخواستم بدونم برای راه اندازی پرورش قارچ چه مقدار هزینه نیاز هست و در طول یک دوره دو ماهه چه مقدار سود دهی دارد. ممنون

    • stoo گفته؛
      ۱۳:۳۳ ۱۴۰۱/۱۰/۰۲

      سلام وقت بخیر
      شما می تونید با تهیه طرح توجیهی پرورش قارچ دکمه ای سال ۱۴۰۱ + آموزش گام به گام به پاسخ تمام این سوالات اعم از اطلاعات فنی و مالی میرسید و اگر سوال دیگر یا طرح توجیهی بصورت سفارشی خواستید که مطابق با ظرفیت و مساحت مورد نیازتون باشه بروز با شماره ۰۹۹۱۶۱۲۳۶۸۰ تماس بگیرید
      لینک دانلود طرح توجیهی پرورش قارچ دکمه ای سال ۱۴۰۱ + آموزش گام به گام

  9. Z_hp گفته؛
    ۰۳:۵۷ ۱۴۰۱/۱۰/۱۵

    سلام ببخشید من یک اتاقک ۶ متری با ارتفاع دو متر به عنوان انباری روی پشت‌بام خونه دارم.
    میخواستم بدونم توی این فضا میتونم پرورش قارچ انجام بدم؟
    با تشکر از مطالب مفیدتون.

    • stoo گفته؛
      ۰۶:۴۵ ۱۴۰۱/۱۰/۱۵

      سلام وقت بخیر
      دوست عزیز این متراژ برای تولید و فروش قارچ خب بصرفه نیست ولی شما برای آشنایی با این کار و نحوه خرید مواد اولیه و فروش قارچ به عمده فروشان و… بقیه کار پشنهاد میکنم با این متراژ شروع کنید و برای دونستن اینکه هزینه شما چقدر میشه و چه نوع و چه مقدار کمپوست و خاک پوششی و …
      میتونید از لینک دانلود طرح توجیهی پرورش قارچ دکمه ای سال ۱۴۰۱ + آموزش گام به گام طرح رو همراه با آموزش صفر تا صد و با یک ماه پشتیبانی از مهندس شکیبا و با قیمت بسیار که تهیه کنید

    • علیرضا مهدیزاده گفته؛
      ۱۱:۵۵ ۱۴۰۱/۱۲/۲۶

      با سلام و عرض ادب
      .برای راه اندازی یک سالن هزار متری حدودا چقدر سرمایه لازمه ؟

    • stoo گفته؛
      ۰۴:۰۸ ۱۴۰۲/۰۲/۰۶

      سلام وقت بخیر
      شما می تونید با تهیه طرح توجیهی پرورش قارچ دکمه ای سال ۱۴۰۳ + آموزش گام به گام از تمام قیمت ها بصورت بروز و سرمایه لازم مطلع شوید

  10. عباس گفته؛
    ۰۸:۲۹ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸

    سلام برای یک اتاق ۱۲متری چقدر هزینه داره
    و چقد محصول برداشت میکنم

  11. محمد گفته؛
    ۱۸:۲۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶

    سلام و عرض ادب
    ممنون بابت مقالتون
    می خواستم بدونم با توجه به بازار امروز برای یک سالن ۴۰ متری چقدر هزینه باید کرد و قیمت فروش قارچ چقدره و سالیانه چقدر سود میده.
    ممنون

    • مهندس شکیبا گفته؛
      ۱۸:۲۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶

      سلام محمد عزیز
      در حال حاظر برای تجهیز کردن یک سالن ۴۰ متری حدودا ۵۰ میلیون سرمایه نیازه .قیمت فروش قارچ بستگی به نوع ارائه داره .اگر با واسطه بخواید بفروشید حدودا ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان
      اگر بخواید مستقیم عرضه کنید بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان
      و اگر بخواید خشک کنید که باز بسته به بسته بندی قیمت های متفاوتی داره .
      سود قارچ هم به صورت دوره ای محاسبه میشه و در هر سال میشه ۴ تا ۵ دوره قارچ پرورش داد . که تقریبا بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون در هر دوره میشه سود کسب کرد.
      ممنون از همراهی شما وموفق باشید

  12. وحید گفته؛
    ۱۸:۳۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶

    سلام وقتتون بخیر ممنون میشم راهنماییم کنید میخوام پرورش قارچ راه بندازم ولی هیچ تجربه ای ندارم کجا میتونم برم یاد بگیرم اموزش گاهی چیزی هستش ؟ و هزینه اولیه چقدر میخواد ؟ بجز اجاره ملک و شما توصیه میکنید اول جایی رو اجاره کنم با این ک هیچ تجربه ای درباره پرورش قارچ ندارم ممنون میشم راهنماییم کنید سپاس 🙏

  13. قریب گفته؛
    ۱۲:۴۹ ۱۴۰۲/۰۴/۳۱

    من یک زمین کشاورزی صنعتی ۱۰.۰۰۰ متری در پاکدشت با چاه آب صنعتی و برق ۳ فاز دارم. میخواستم ببینم طرح توجیهی برای حداقل ۵۰۰ تن به صورت صنعتی میتونید درست کنید؟ برآورد کلی و حدودی شما از هزینه راه اندازی چقدر هست؟

    • stoo گفته؛
      ۱۳:۰۱ ۱۴۰۲/۰۴/۳۱

      سلام و عرض ادب
      طرح رو بصورت سفارشی براتون انجام میدیم لذا با شماره تماس ۰۹۹۱۶۱۲۳۶۸۰ مهندس شکیبا تماس حاصل نمایید.هزینه ها هر روز تغیر پیدا میکنه و بعد ساخت طرح توجیهی بروز سرمایه کل مورد نیاز بصورت دقیق خدمتتون ارائه میشود.

  14. امیررضا گفته؛
    ۱۵:۰۱ ۱۴۰۲/۰۵/۲۱

    باسلام
    برای یک فزاری ۱۰۰ متری حدودا چه مقدار سرمایه احتیاج هست ؟

  15. داود گفته؛
    ۱۰:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۰۸

    سلام وقت خوش
    در یک سالن ۱۰۰ متری چند متر میشه قارچ تولید کرد منظورم اینه چند تا قفسه رو هم میشه زد و ارتفاع حداقل چندمتری باید باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0