جهت پشتیبانی یا سفارش طرح توجیهی از طریق واتساپ با این شماره هماهنگ کنید

هزینه و سود پرورش مرغ تخم گذار در سال 1401 + طرح توجیهی

دسته بندی :مقالات stoo 41293

در نظر داشته باشید که هزینه احداث مرغداری گوشتی با مرغداری تخم گذار متفاوت می باشد. همچنین میزان سودهی و هزینه های ثابت نیز در این دو روش کاملا با یک دیگر متفاوت هستند. افزون بر این نحوه پرورش و نحوه خوراک دهی مرغ گوشتی با مرغ تخمگذار و دوره تولید آن با هم کاملا متفاوت می باشد. همچنین هزینه ساخت مرغداری با ظرفیت های یکسان در مناطق مختلف متفاوت خواهد بود.

لازم به ذکر است که در شرایط نابسامان اقتصادی براورد حداقل هزینه لازم به برای احداث مرغداری بسیار سخت می باشد ولی با شناخت پیش نیازهای این صنعت تا حدودی می توان سرمایه مورد نیاز را تخمین زد.

پیش نیازهای احداث مرغداری

برای به دست آوردن حداقل هزینه تأسیس مرغداری ابتدا لازم است که پیش نیازهای مهم این شاخه از کشاورزی را توضیح دهیم. مهمترین پیش نیازهایی که برای ساخت مرغداری لازم می باشند شامل موارد زیر است:

  • اخذ مجوز
  • زمین مرغداری
  • محوطه سازی
  • ساختمان مرغداری (احداث سوله و …)
  • تجهیزات و لوزام مرغداری
  • انشعابات و تأسیسات آب و برق و گاز
  • وسایل نقلیه
  • وسایل اداری
  • متفرقه

مجوز مرغداری:

در قدم اول باید طرح توجیهی خود را به جهاد کشاورزی برای گرفتن جواز مرغداری ارائه دهید. طرح پیشنهادی باید شامل جزئیات کامل از میزان سرمایه گذاری و میزان تولید باشد که توسط کارشناسان آماده میشود. برای گرفتن مجوز پیش نیازهای دیگری هم لازم می باشد که مثلا یکی از آنها زمین است که باید حداقل 0.5 هکتار وسعت داشته باشد. همچنین اخیر برای واحدهای کمتر از 10000 قطعه مجوز احداث صادر نمیشود.

برای احداث یک مرغداری با ظرفیت پرورش 20000 قطعه مرغ تقریبا به 1 هکتار زمین نیاز می باشد.

تقریبا میتوان گفت که 30 درصد سرمایه اولیه باید بابت تهیه زمین مرغداری خرج شود. مرغداری ها در مناطق غیر مسکونی و در حومه شهرها و با رعایت فاصله استاندارد از دیگر واحدهای تولید و سایر دامداری ها و مرغداری ها احداث میشوند. ساختمان مرغداری به شکل سوله بوده و برای نگهداری دان، داروها ، اتاق مدیریت و اتاق پرسنل، نگهبانی و … باید اتاقک های جداگانه ای در نظر گرفته شوند.

ساختمان مرغداری به شکل سوله طراحی میشود. برای تهویه بهتر سالن مرغداری معمولا سوله آن را به شکل سقف قوسی و دهانه 20 متری طراحی میکنند تا تهویه بهتر انجام گیرد.

در زمان تأسیس مرغداری می توان گفت که بیشترین هزینه ها صرف خرید تجهیزات و ماشین آلات محل مرغداری میشود. بدون استفاده از تجهیزات مرغداری عملا در این زمینه نمی توان موفق شد و لازم است که حتما تجهیزات مناسب برای تهیه و انتقال دان، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، سیستم های تهویه، خط آبخوری و دانخوری، سیستم روشنایی، تجهیزات کنترلی برای تنظیم دما و رطوبت و تهویه و … استفاده شود.

از آنجایی که خرید دان آماده قیمت بیشتری دارد بنابراین برای کاهش هزینه های تولید لازم است که از دستگاه هایی همچون آسیاب، بالابر و میکسر برای تهیه دان مصرفی مرغ ها استفاده شود.

همچنین در مرغداری ها در دوره های مختلف از انواع هیترها استفاده میشود. پرکاربردترین سیستم های گرمایشی مورد استفاده در مرغداری ها شامل جت هیتر و کوره هوای گرم می باشد که در انواع گازسوز، گازوئیلی و دوگانه سوز طراحی میشوند.

برای تأمین برق مرغداری نیز لازم است که حتما از ژنراتور در زمان های قطعی برق بهره برد. چرا که خاموشی کوتاه مدت سیستم های تهویه و یا سیستم های گرمایشی و یا سرمایشی به سرعت باعث تلف شدن مرغ ها خواهد گردید.

سیستم های سرمایشی مرغداری نیز بیشتر در کنار سیستم های تهویه و با استفاده از هواکش مرغداری و پد سلولزی طراحی میشوند. لازم به ذکر است که در فصل های بهار از هواکش ها و سیستم کولینگ پد و در فصل بهار نیز از پنجره تهویه و یا پنجره اینلنت در مرغداری ها بهره گرفته میشود.

سرمایه در گردش مورد نیاز برای احداث مرغداری

بعد از ساخت مرغداری و تکمیل تجهیزات داخل آن لازم است که سرمایه مشخصی نیز برای مخارج هزینه های جاری کنار گذاشته شود. در هر دوره تولید لازم است که قبل از جوجه ریزی داخل سالن به طور کامل ضدعفونی شود و تجهیزات داخل آن نیز سرویس شوند. همچنین در هر دوره هزینه ای صرف خرید جوجه های یک روزه خواهد شد.

برخی مرغداران توسط دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار به تولید انبوه جوجه یک روزه می پردازند که آن نیز نیاز به خرید تخم های نطفه دار و چندین ماشین جوجه کشی صنعتی بزرگ دارد.

در هر دوره هزینه زیادی صرف دان مورد نیاز جوجه ها میگردد. همچنین هزینه دارو و واکسن ها نیز به جمع هزینه های تولید اضافه میشوند. سایر هزینه های جاری شامل هزینه های تأمین سوخت و انرژی و هزینه کارگران و حمل و نقل و … می باشد.

در کشورعزیزمان ایران صنعت مرغداری بعد از صنعت نفت بیشترین میزان سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده و حتی در برخی موارد ظرفیت تولید گوشت و تخم مرغ نیز بیش از نیاز بازار میباشد. اما با این حال کماکان سرمایه گذاران  و کار آفرینان جدید به این حوزه ورود پیدا میکنند.

صنعت مرغداری در صورت رعایت اصول مهم این صنعت سود بسیار خوبی نصیب فعالان این عرصه میکند. ولی ریسک از دست رفت سرمایه نیز در این مسیر وجود دارد. به خصوص که مرغداران با یک حیوان زنده سروکار دارند و لازم است که تا اتمام دوره از آنها در برابر بیماری های شایع و کشنده (که تعدادشون هم زیاد می باشد) جلوگیری نمایند.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده برای احداث یک واحد مرغداری با ظرفیت تولید 20 هزار قطعه گوشتی به سرمایه ای بالغ بر 2.5 الی 3 میلیارد تومان نیاز می باشد. دوره تولید نیز با احتساب زمان ضدعفونی و آماده سازی سالن تقریبا 50 الی 60 روزمی باشد. در مرغداری های سنتی که مرغ ها بر روی بستر پرورش داده میشود هر سال می توان 5 دوره تولید داشت. اما در مرغداری هایی که از سیستم پرورش در قفس بهره می برند تا 7 دوره نیز می توان به تولید مرغ گوشتی پرداخت.

میزان سود حاصل در عرصه مرغداری قابل پیش بینی نبوده و کاملا تابع قیمت دان و نیاز مصرفی بازار می باشد. اگر قصد فعالیت در این عرصه را دارید پیشنهاد میکنم قبل از شروع تمامی طرح توجیهی پرورش مرغ تخم گذار 20 هزار قطعه طراحی سال 1401 را تهیه و مطالعه کنید

 

 

مطالب زیر را حتما بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0