جهت پشتیبانی یا سفارش طرح توجیهی از طریق واتساپ با این شماره هماهنگ کنید

هزینه و سود پرورش بوقلمون در سال 1401 + طرح توجیهی

دسته بندی :مقالات stoo 11331

در این مقاله به محاسبه هزینه و سود پرورش بوقلمون گوشتی در سال 1401 می پردازیم. آگاهی از روش کاهش هزینه ها، درآمد و سود را تا چندین برابر افزایش می دهد. اگر خواهان سود چندین برابری هستید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

برای اینکه شما در کار پرورش بوقلمون موفق باشید و بیشترین سود را داشته باشید لازم است که مواردی همچون بهداشت محیط ، گرما و سرما و رطوبت سالن پرورش و تغذیه بوقلمون را به دقت کنترل کنید د این صورت بیشترین سوددهی را از پرورش بوقلمون خواهید داشت.

برای محاسبه میزان سود پرورش بوقلمون باید هزینه های پرورش را در نظر بگیرید و آن را از قیمت نهایی فروش کم کنید در این صورت می توانید سود خالص پرورش بوقلمون را محاسبه کنید برای این کار به طرح زیر عمل می کنید.

خوراک مهم ترین عامل در پرورش بوقلمون است زیرا هر بوقلمون تا پایان دوره و برای رسیدن به وزن 12 کیلوگرم تقریبا 30 کیلوگرم دان مصرف می کند؛ که با محاسبه قیمت روز دان می توان هزینه خوراک یک بوقلمون را محاسبه کرد ، زمان رشد در بوقلمون ها بین سه الی پنج ماه متغیر است و طی این مدت به 10 کیلو تا 16 کیلو وزن می رسد.

میزان سود شما از پرورش بوقلمون ارتباط مستقیمی با مدیریت شما دارد. بوقلمون را به چند روش می توان به بازار عرضه کرد. تخم بوقلمون ، گوشت و جوجه بوقلمون که هرکدام از این ها در بازار مشتریان خودش را دارد و این شما هستید که باید بتوانید بازار هدف خود را مشخص کنید… علاوه بر این ، کود این حیوان هم قابل استفاده و حتی فروش است. بهترین فصل برای عرضه در بازار ، فصل سرد است و تا نیمه اردیبهشت هم فروش خوب است.

هزینه های پرورش بوقلمون

هزینه های پرورش بوقلمون مثل هر کسب و کار دیگری به ۲ دسته ثابت و متغیر دسته بندی می شوند. هزینه های ثابت، هزینه هایی همچون خرید دستگاه جوجه کشی هستند که فقط یکبار و عموماً در زمان ساخت و راه اندازی سالن پرورش انجام می شوند.
هزینه های متغیر(جاری)، هزینه هایی مثل خرید دان هستند که در هر دوره پرورش تکرار می شوند و با تعداد بوقلمون ها رابطه مستقیم دارند. یعنی اگر تعداد بوقلمون ها از ۲۰۰ قطعه به ۵۰۰ قطعه افزایش پیدا کند، هزینه های متغیر نیز افزایش می یابند.

برای پوشش هزینه های جاری باید برای هر دوره مبلغی را به عنوان سرمایه در گردش پیش بینی نمود تا چرخه پرورش بوقلمون متوقف نشود.

هزینه های ثابت پرورش بوقلمون گوشتی

  • خرید زمین(در صورت نیاز)
  • ساخت سالن پرورش
  • خرید تجهیزات
  • تاسیسات
  • هزینه های قبل از بهره برداری

۱. خرید زمین

یکی از اولین مولفه ها، خرید زمین است. در صورتی که مالک زمین نیستید بهتر است برای کاهش میزان هزینه ها در پی یافتن زمین با قیمت مناسب و یا اجاره سالن برای پرورش بوقلمون باشید.

در صورتی که خودتان مالک زمین هستید یک مزیت عالی برای شماست.

۲. ساخت سالن پرورش و دیگر ساختمانها

ساخت یک سالن مطابق نیازتان و با طراحی دلخواه بسیار عالی خواهد بود. اما در صورتی که می خواهید در میزان هزینه ها صرفه جویی کنید و یا اگر تجربه کافی برای پرورش بوقلمون ندارید بهتر است از سالن های بدون استفاده بصورت اجاره ای استفاده کنید.

مزیت اجاره سالن این است که در صورتیکه فعالیت پرورش بوقلمون شما با موفقیت همراه نبود، از هزینه های چندصد میلیونی خرید زمین و یا ساخت سالن جلوگیری کرده اید.

ساختمان سازی؛

  1. سالن پرورش
  2. ساختمان اداری
  3. انبار مواد اولیه
  4. اتاق نگهبانی و سرایداری

۳. خرید تجهیزات و تاسیسات

خرید تجهیزات و تاسیسات مطابق با ظرفیت سالن و کیفیت برند تجهیزات برای اقلامی همچون؛ آسیاب و میکسر، دستگاه جوجه کشی، دانخوری، آبخوری، فن تهویه، سیستم سرمایش و گرمایش، سیستم اتوماسیون، هیتر، رطوبت ساز، لوله کشی آب، مخزن آب و … متغیر و متفاوت خواهد بود.

حدود 200 تا 300 میلیون برای ۱۰۰۰ قطعه به بالا

۴. هزینه های قبل از بهره برداری

هزینه های قبل از بهره برداری هزینه هایی هستند که در زمان ساخت و قبل از شروع فعالیت پرورش باید پیش بینی شود.

هزینه هایی همچون؛

  1. کسب انواع مجوزها
  2. آموزش نیروی انسانی
  3. تهیه نقشه ها
  4. هزینه نصب و راه اندازی

هزینه نصب و راه اندازی

نصب و راه اندازی یک سالن پرورش بوقلمون توسط فرد کارآفرین تقریباً غیرممکن خواهد بود و نیاز است هزینه ای بابت نصب و راه اندازی به افراد متخصص پرداخت شود. می توان حدود ۵ درصد هزینه های فوق(خرید تجهیزات) را بعنوان هزینه نصب و راه اندازی تجهیزات درنظر گرفت.

هزینه های جاری پرورش بوقلمون گوشتی

  • خرید تخم نطفه دار یا جوجه بوقلمون
  • خرید مواد اولیه(دان،خرید واکسن و دارو)
  • هزینه انرژی(برق، آب)
  • دستمزد نیروی انسانی
  • هزینه استهلاک
  • هزینه تعمیر و نگهداری

۱. خرید دان

برای واحدهای بزرگ خرید دان آماده هزینه زیادی خواهد دارد و صرفه اقتصادی نخواهد داشت. در عوض با خرید سویا، سبوس، ذرت و … و با آسیاب و میکس کردن آنها می توان جیره غذایی مناسبی را برای سنین مختلف بوقلمون ها ترتیب داد.

مزیت خرید دان فله این است که با خرید عمده آنها در ماه هایی از سال که ارزانتر هستند، انبار کرده و در طول یک دوره استفاده کرد.

۱.۲. واکسن و دارو

حیاتی ترین مسئله در بحث پرورش بوقلمون واکسینه کردن بموقع است. بیماری های بوقلمون بسیار زیاد هستند که مقابله با آنها می تواند یکی از چالشی ترین مسائل در این کسب و کار باشد.

۳. هزینه انرژی(آب و برق، گاز و گازوئیل)

متناسب با تجهیزات سرمایشی و گرمایشی هزینه تامین انرژی نیز متفاوت خواهد بود. مقدار این هزینه ها در مقایسه با هزینه های فوق بسیار کمتر خواهد بود.

۴. هزینه نیروی انسانی(حقوق و دستمزد)

هزینه های نیروی انسانی شامل دو بخش خواهد بود.

  1. هزینه نیروی انسانی مرتبط با تولید(مانند: کارگران موجود در سالن پرورش)
  2. هزینه نیروی انسانی غیرتولید(مانند: مدیریت، نگهبان و سرایدار)

۵. هزینه تعمیر و نگهداری

کارکرد دائم تجهیزات، سالن و تاسیسات نیاز به تعمیر و نگهداری دارد که هزینه های آن بایستی منظور شود.

۶. هزینه استهلاک

دارایی های ثابت(سرمایه ثابت) به مرور زمان ارزش اولیه خود را از دست می دهند و به منظور جلوگیری از این رخداد از محل درآمد، درصدی هزینه برای آن منظور می شود و در حساب سرمایه شرکت ذخیره می شود. به این شکل دارایی های ما همچنان ارزش خود را حفظ کرده اند.

به زبان ساده تر، با مستهلک کردن دارایی های ثابت از محل درآمد حاصل از فروش محصولات، سرمایه اولیه(شامل؛ هزینه خرید زمین، تجهیزات، ساختمان سازی و …) برگشت داده می شود.

محاسبه درآمد و سود پرورش بوقلمون گوشتی

برای محاسبه درآمد و سود حاصل از کسب و کار پرورش بوقلمون متناسب با ظرفیت دلخواه می توانید هزینه های نامبرده شده در بالا را محاسبه کرده و از درآمد حاصل از فروش کم کنید. درآمد بدست آمده را پس از کسر مالیات با مبلغ کل استهلاک جمع کرده تا سود خالص بدست بیاید.

سخن پایانی

در این مقاله با انواع هزینه های پرورش بوقلمون آشنا شدیم اما این کافی نیست و برای محاسبه دقیق این اعداد و ارقام لازم است تا طرح توجیهی پرورش بوقلمون گوشتی برای بررسی میزان درآمد و سود کسب و کار پرورش بوقلمون مطالعه شود.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0